Закон, що вступив в силу з 1 січня 2011 року Закон України «Про захист персональних даних» викликав хвилю нерозуміння і невдоволення з боку підприємців і просто жителів і громадян України.
Все було начебто як завжди, і раптом з'явилася термінова необхідність реєструвати якісь бази персональних даних в якомусь раніше невідомому і неіснуючі державному уповноваженому органі, стали навіть лякати штрафами і обмеженими термінами, відведеними для виконання цієї вимоги.
Для того, щоб розбиратися в тонкощах будь-якого питання, в тому числі і питання про захист персональних даних, варто розуміти значення тих чи інших термінів. Наведемо визначення основних термінів з першоджерела (офіційного сайту Верховної Ради України).
Отже.
Власне, персональні дані - це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Згода суб'єкта персональних даних - добровільне волевиявлення фізичної особи (за умови його поінформованості) щодо надання дозволу на обробку її персональних даних відповідно до сформульованої мети, виражене в письмовому вигляді або у вигляді, що дозволяє зробити висновок про його надання.
Вообщем-то, для того, щоб зрозуміти суть питання захисту персональних даних, цих двох визначень цілком достатньо. Бажаючі отримати більш докладні відомості можуть ознайомитися з текстом першоджерела - Закону України «Про захист персональних даних» (в оригіналі - «Закон України« Про захист персональних даних »№ 2297-VI від 01.06.2010 р.).
Але повернемося до порушеної теми. Виходячи з визначення поняття «персональні дані» простому обивателю, в цілому, зрозуміло, про що мова: це прізвище, ім'я, по батькові, серія, № паспорта, адреса місця прописки і місця проживання, телефонні номери, ідентифікаційний код платника податків (якщо такий є) та ін. Крім того, до персональних даних можуть відноситься також: сімейний стан, стан здоров'я, особисті переваги, громадський статус, приналежність до партій і об'єднань громадян, профспілок і т. д.
А ось з визначенням «згоди суб'єкта персональних даних» варто розібратися більш детально. Зрозуміло, що згода - це надання дозволу на обробку (з вищезгаданого Закону випливає, що просто систематизація та зберігання - це вже обробка) персональних даних. Однак більш цікаво далі - «відповідно до сформульованої мети». Це означає, що клієнт салону краси повинен бути проінформований про те, що збираються робити з його персональними даними, вже в момент, коли заповнює анкету, навіть ще до підпису. А ще цікавіше: «в письмовому вигляді АБО у вигляді, що дозволяє зробити висновок про його надання». Постає питання, який такий може бути вид наданого дозволу, крім письмового, щоб сумнівів з боку контролюючих органів не виникало? Відповіді на це питання сам Закон не дає. Однак з властивою українським законодавством «розкиданістю» по різним нормативно-правовим актам одного і того ж поняття, варто припустити, що або вже є, або незабаром з'явиться спосіб, крім письмового, який переконає контролюючі органи в тому, що персональні дані були дані добровільно і заповітний дозвіл все ж є. Тут, звичайно, краще запитати професійного юриста.
У будь-якому випадку керівнику салону краси важливо розуміти, що якщо він або його підлеглі збираються взаємодіяти з клієнтом за власною ініціативою, а не за ініціативою клієнта, то зовсім не завадить маленька анкета, заповнена клієнтом з його даними і його підписом під нею. Тільки підпис повинна стояти після ні до чого не зобов'язує фрази, про яку говоримо далі.
Ось приклад реальної анкети подібного роду, яка використовується в одній з торгових мереж України.
Дата заповнення Серія №
Прізвище
ім'я
По батькові
Місто
Вулиця
дім
квартира
контактний телефон
Електронна адреса (e-mail)
дата народження
УВАГА
Заповненням та підписанням цієї анкети учасник дисконтної програми надає згоду на використання і обробку його персональних даних, зазначених в анкеті, і даних про скоєні покупках за допомогою дисконтної карти, Торгової Мережею «Х» або іншими уповноваженими третіми особами без обмеження по термінах і території, з метою реалізації дисконтної програми, створення нових програм для споживачів, вивчення споживчого попиту, в рекламних, інформаційних та маркетингових цілях і надання будь-яких інформаційних матеріалів. Відповідальність за достовірність та актуальність даних, зазначених в анкеті, несе особа, яка її заповнила. Учасник дисконтної програми зобов'язаний до моменту підписання і передачі анкети ознайомитися з усіма правами суб'єктів персональних даних, передбаченими ст.8 Закону України «Про захист персональних даних». Підписання і передача заповненої анкети підтверджує ознайомлення учасника дисконтної програми з правами суб'єктів персональних даних. Учасниками дисконтної програми мають право бути тільки фізичні особи, які досягли 18-річного віку, є покупцями в розумінні Закону України «Про захист прав споживачів».
Підпис одержувача дисконтної карти _____________________________________
Наведений приклад анкети покупця розкриває головне в захист персональних даних - фразу, яка розташована відразу під таблицею і починається зі слова «Увага». Приблизно так і виглядає формулювання дозволу клієнта салону краси на обробку його персональних даних. Досить вдало сформульована мета використання персональних даних, що потрібно Законом. Також є роз'яснення про те, що передача підписаної анкети проводиться тільки після ознайомлення з правами суб'єкта персональних даних (т. Е. Клієнта). І найважливіше - форма анкети - це ПИСЬМОВЕ дозвіл, що також потрібно Законом.
Салону краси також не завадила б подібного роду анкета. Для чого? По-перше, в роботі салон, як мінімум, запитує ім'я клієнта і його телефон. Це персональні дані. По-друге, коли мова йде про персональні дані, Закон зобов'язує мати письмовий дозвіл людини, якій вони належать, на їх зберігання і обробку. По-третє, мати анкету клієнта - дуже вигідно.
У ній міститься максимум інформації, яку людина сама готова передати салону краси. Якщо питання в анкеті сформулювати такі, на які салону цікаво знати відповідь клієнта, то це ще й якісна клієнтська база, яка дозволить в майбутньому працювати з клієнтом на більш високому рівні, знаючи його переваги і погляди.
Багато хто скаже (і таке ми чули не раз), що клієнти бояться залишати заповнені анкети в салоні краси. Так. І вони мають рацію. Хто знає, куди можуть потрапити ці дані в подальшому. Однак вони люди! І їх можна грамотно мотивувати.
У розглянутому прикладі торговельна мережа надала клієнту в обмін на персональні дані дисконтну карту, що дає право на знижку. Чому б салону не наслідувати приклад. Розробіть найпростішу програму лояльності (докладніше в статті «Народний геній не дрімає або премудрості заохочення клієнтів») для Ваших клієнтів - нехай це буде стандартна знижка, або бонуси, або їх довільна комбінація. Повірте, як би не здавалося, що це ускладнює фінансове становище салону краси, - це насправді не так. Будь-яка картка - це по-перше, «іміджево» (за умови, що вона має гарний брендовий дизайн в корпоративних кольорах), по-друге, зайвий (читайте «додатковий») привід згадати про салон і прийти на обслуговування, по-третє, програма лояльності прив'язує клієнта до Вашого салону, а не до сусіднього (маючи Вашу картку зі знижками / бонусами, він до Вас і прийде). Все це проста психологія, що лежить на поверхні. А щоб не зазнавати збитків, прорахуйте, який відсоток / сума знижки / бонуса і з якою періодичністю для салону краси не в тягар.
Якщо піти цим нескладним рекомендаціям, які Вам абсолютно під силу, то і постійних клієнтів в салоні додасться, і Закон «Про захист персональних даних» буде не страшний, адже всі дозволи клієнтів у вас на руках в письмовому вигляді. Головне, придумати вигідну для всіх програму і роздати красиві картки Вашим клієнтам за анкети.
P.S .: Не можна залишати поза увагою, що якщо до знижок в Україні багато хто вже звик і навчилися їх вважати легко і швидко, то для коректного підрахунку накопичувальних знижок і бонусів куди простіше використовувати програмне забезпечення для салону краси. Судіть самі: якщо прийнято рішення вести підрахунки вручну (на папері, на калькуляторі або в електронних таблицях), то шансів помилитися в разі накопичувальної системи знижок або бонусної системи дуже багато. Можна припустити банальну помилку, набираючи цифри або виписуючи їх на папір, можна помилково рознести накопичену суму на Іванова Івана і Іванцова Івана (для електронних таблиць це абсолютно різні люди, а в житті можуть бути однією людиною). Програма для салону краси виключає такі прикрі промахи завдяки реалізованому в ній механізму підбору клієнта зі списку. Тобто принцип такий: клієнт вноситься один раз, і кожен раз, коли оформляється його обслуговування, його легко вибрати зі списку вже створених клієнтів. І що зручно - в 99 випадках з 100 вибір клієнта безпомилковий. Ні папір, ні електронні таблиці такою статистикою похвалитися на сьогоднішній день не можуть.